Smaken är verkligen som baken

Det var något som stod klart för mig för länge sedan men framför allt efter att ha sett andra delfinalen i Eurovision Song Contest. Ändå tyckte jag att Irland hade lyckas bra i år och skickade en fin låt men den gick tydligen inte hem eftersom de som vanligt inte tog sig vidare till finalen ens. Blev grymt besviken och fundersam kring vad som egentligen är viktigast, låten eller själva framförandet där så många nummer är snarlika och ska projiceras på stora skärmar. Eller så så det ju tydligen ibland vara något helt urflippat så då kan man lika gärna göra som redan sagda land gjorde ett år , ja ni kanske minns då de ställde en kalkondocka på scenen ? För tråkigt nog känns det som man håller på att glida allt längre bort från kärnan. Sedan tyckte jag det var grymt tråkigt med att Ryssland inte fick komma..men hallå ESC är väl för alla och ska vara opolitiskt. Dessutom hade temat faktiskt att göra med mångfald och var det då rätt att utesluta ett land helt. Nej även om man kanske inte håller med om allt deras ledning gör så kan man ju inte porta dem helt för den saken skull. Det tycker jag borde vara en självklar sak ...och när ett land vet med sig att de har vunnit så lån tid i förväg som man gör ska man inte kunna begära då att de ska kunna ordna tävlingen själv också? Tycker det borde vara en självklar sak att ta upp eller att man i första hand får vända sig till de big five som redan bidrar med en stor del av den totala kassan och inte behöva kalla in folk från anda länder. Men det kanske bara är så som jag tänker kring hela cirkusen ? Sedan håller jag med de som gett en känga till programledarna men vissa av inslagen med Verka Serduchka är faktiskt ganska komiska även om en del av skämten där med också faller rätt platt. Personligen så kommer jag nog att fortsätta plöja igenom före detta irländska bidrag i ESC ändå och försöka förstå hur ett land som en gång skapat så många underbara låtskatter, fortsätter skapa bra låtar och ändå floppar i Europa. För jag kan räkna upp ett par stycken till minst som hade förtjänat att nå längre än vad de gjorde! Som till exempel Brian Kennedy med Every Song Is A Cry For love, Mickey Harte med We´ve got the World tonight eller Dervish med Can´t stop the spring.
Ja ni märker säkert att jag har ett tema idag med mitt inlägg och jag som inte ens skulle se på ESC i år men när jag hörde Irlands bidrag fick jag ett visst hopp ..men nej det var nog bara tillfälligt det fanns där efter den utgången. Men ska jag säga något positivt så tror jag att Robin har chans till en bra placering åtminstone fast man vet ju aldrig när smaken verkligen är som baken-delad nuförtiden. Fast jag skulle vilja ha bort det här med grannlandsröstning som fortfarande finns kvar i stora delar av Europa för det är svårt att komma någonstans när gamla system ligger där. När Loreen vann med Euphoria fanns det ett land som inte alls gav några poäng & det var faktiskt Italien men övriga Europa inklusive Ryssland var ju rörande överens den gången om vilkent bidrag som var det bästa!
https://www.youtube.com/watch?v=Dp3apBsLjvk&feature=youtu.be

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0