Hejsan!

Hallojsan på er alla ni läsare som tittar in hit för att se efter om jag har skrivit något nytt sedan senast. Det har jag kanske inte gjort men istället så har jag fått en del andra saker fixade under den tiden. Så då finns det kanske lite mer att berätta om nu när jag väl sitter här framför datorn en stund. Var hos föräldrarna och firade valborg med en promenad ute i naturen. Såg så väl sångsvan som storskrake,knipa,gräsand,tofvipa , storspov och koltrast. Så nu börjar ju våren komma igång på allvar och precis när vi efterlyste kanadagässen så kom ett par flygande! Men samtidigt så har jag hört larmen om fågelinfluensa söderifrån med de döda svanarna som hittats så lite orolig är man ju kanske ändå. Men förhoppningsvis så stannar väl ändå spridningen av får man tro och det kan ju finnas flera orsaker också men lite oroande är det ju då man hört att även amfibierna verkar ha drabbats hårt i år. Man kan ju däremot inte gå runt och oroa sig för saker hela tiden. Nej till veckans glädjeämne hör såklart mitt lilla busfrö Theodor. Han har gnagt sönder inte mindre än två kojor nu och ibland tittar han intresserat på kablarna då han är ute men jag har ju ögonen på honom hela tiden Det tror jag är ett måste då han är utanför buren, den enda gång jag inte ser honom är om han sitter under sängen eller har gömt sig i lavoaren som står ute i hallen men då vet jag ju åtminstone var jag ska börja leta när jag går med ficklampan. Vägen in till köket är ju stängd med kartonger och staketet har jag fällt ihop och haft på sidan efter olyckan då både jag och lilla guldkornet hade så stort tur man bara kan ha. Numera är det alltså lös eller i sele som gäller då killen är ute.
Jag tror att han vill försöka lära sig läsa och se efter om det står något i den här boken om tjocka släkten.
Så ju filmen om fjällen på SVT och häpnades över hur  många likheter som finns mellan hamster och lämmel men ja det är ju inte alls konstigt egentligen eftersom de ingår i samma familj. Lämmeln kan få upp till 12 ungar i en och samma kul & den verkar också ha lite av hamsterns härliga humör och obeskrivbara nyfikenhet och upptäckarlusta.  Nej det var inte alls konstigt att jag kände igen sättet på direkten fast skillnaden är väl den då att den syrianska hamstern(guldhamstern) är mer av en enstöring än lämmlarna som trivs i stora kollektiv. Fast hamstrar är också sociala, åtminstone med sina ägare om man ger dem den tid de verkligen förtjänar.
Vad har matte gömt i påsen ? Kanske något smaskigt som man kan få att gnaga på?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0