Hejsan!

Hejsan på er alla ni läsare som kollar in hit på min lilla blogg just idag. Hade först tänkt vänta en till dag med att skriva men så dök det upp en sak som gjort mig skrivsugen. Media i Svergie brukar ju vara snabba på att plocka upp saker som händer utomlands så varför har de stora medierna inte skrivit något om SeaWorld och deras beslut om att lägga ner programmet med späckhuggare i marin showerna ? Eller är det bara så att jag har missat det helt men jag har ju både följt nyheterna via tv och läst tidningar men inte sett något.F örän jag surfade runt på nätet igår och läste att Tilikum var död :/
Ända sedan jag såg dokumentären Blackfish har hans tragiska historia funnits med mig men kanske är det alltså så att han äntligen har fått frid i sin valhimmel.För om jag nu är rätt informerad så hade han dessutom varit sjuk en längre tid som inte är allt för ovanligt med äldre marina djur i fångenskap. Att de råkar ut för stressrelaterade sjukdomar är också en av anledningarna bakom varför man nu alltså väljer att avsluta det här kapitlet i parkens historia. Vidare får jag dock säga att jag har förståelse kring det vidare resonemanget för vad som ska hända med de kvarvarande valarna som befinner sig i fångenskap världen över. För det skulle aldrig fungera att släppa dem fria då majoriteten av dem är uppfödda just i fångenskap och inte vet hur man skaffar mat på egen hand. Se bara på vad Keiko lärde oss....han fick visserligen simma i frihet på sluter men sökte ju ändå upp människor för att han hade varit allt för lång tid i fångenskap och var van vid närkontakten. Fast man måste ju såklart göra sitt yttersta för att djuren ska ha det så bra som möjligt med den tid de har kvar i livet. Något annat är det ju inte tal om. Sedan är jag lite kluven samtidigt för när det gäller Svergie så har vi ju delfinerna på Kolmården. Var själv där 1994 och fick se en fantastisk show med Flip som stajlade runt bassängen på stjärtfenan. Sedan fick jag en magisk kontakt med Sharky genom glaset i Lagunen som jag aldrig kommer att glömma. Hon såg verkligen rakt på oss med den där speciella blicken de har. Så jag har svårt att tro att allt för dem är dåligt ändå och man gör nog det man kan för att de ska ha det så bra som möjligt ,annars skulle nog aldrig Flip ha levt så länge som han gjorde heller! Om de nu inte mådde bra menar jag. Hans maka Vicky är ju kvar fortfarande och lever än så länge och har hälsan :) . När det gäller de delfiner som dött sedan starten så kan man knappast beskylla enbart fångenskapen för alla dödsfall heller och Komården har alltså idag bara 3 vilfångade delfiner resten är uppfödda där och skulle likt SeaWorlds späckhuggare aldrig klara av ett liv i det vilda.Också vet vi ju hur det gick med just Keiko som kanske egentligen redan var för gammal och hade varit i fångenskap för länge när de släppte honom. På slutet kom han ju att söka upp människor för att han var så invand med det och alltså så klarade han ju inte alls av den där omställningen. Så därför kan jag tycka att alla sådana planer är grymma och bortkastade. Helst skulle man ju se att de fick vara vilda men om det nu inte går att återanpassa dem vilket tyvärr historien med Keiko visar så ja då alternativet att slippa uppträda åtminstone inte är så dumt ändå

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0