Morning!

Hejsan på er alla ni läsare som ramlar in eller råkar hitta hit på annanväg. Vissa av er kanske brukar läsa min blogg mer regelbundet och somliga kanske hittar hit för allra första gången. Ja oavsett anledning till att ni ägnar den ett klick så hejsan på er. Idag har väderleken lugnat ner sig lite så jag passade på att göra bort några ärenden tidigare.Visserligen så snöar det men blåsten har i alla fall lagt sig för igår var det verkligen stundtals snöstorm utanför fönstret. Med andra ord var det en sådan där dag man kände sig tacksam över att få sitta inomhus på och man gick helt enkelt inte ut om man inte var absolut tvungen til det. Fast det ska ju faktiskt fortfarande vara vinter så här års. Åtminstone här uppe i Norrland men efter kusten har vi ju haft lite märkliga vintrar de senaste åren så man kanske bara ska vara glad om det nu kommer lite snö till sist. För naturen behöver ju också den här viloperioden och jag undrar hur det går med flyttfåglarna som kanske har varit för tidigt ute om de kan hitta någon mat eller om de får lov att vända om och flyga söderut igen på grund av kylan?
För det vill jag berätta om ett minne jag har. Ett år så kom sångsvanarna för tidigt och de samlades som de brukar borta på tjärnen som ligger i närheten av mitt föräldrarhem. Fast just det året var de för tidigt ute och hittade ingen föda utan de låg ute på isen i flera dagar och skrek. Att höra en svan låta på det viset gör att det går kalla kårar genom kroppen& jag ryser än idag vid blotta tanken på det minnet. Hur som helst så trodde många som passerade fåglarna att de hade frusit fast i isen men så var ju tack och lov inte fallet utan de var bara hungriga. I alla fall så tyckte vi att det vr så jobbigt att höra deras klagosång att vi åkte till en livmedelsbutik och köpte eller fick ta reda på överblivet bröd som vi for dit och kastade ut åt dem så de i alla fall  skulle ha något att äta.Det var ju på den tiden man fortfarande fick göra det och kanske så räddade vi livhanken på någon av dessa fina fåglar. Så allt sedan dess tror jag att just sångsvanen har en speciell plats i mjtt hjärta, jag som annars är mer insnöad på skrakar, allehanda mesar och inte minst rovfåglar.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0