Guldet blev till silver

 
 
Grattis Svergie till lagsilvret i hoppningen, det var SÅ spännande fram till slutet men vad hände eg med Malins Chu Channa när bommarna började falla som plockepinn. Gillade kanske inte riktigt Malins förklaring efteråt heller om hästens tveksamma syn. Om man vet om problemet varför går man då in och rider en sådan viktig tävling på hästen under de förhållandena som var?
Fast och andra sidan vet jag inte i vilken form lagets reservhäst Bonzai H är i heller men jag tror inte vi skulle ha förlorat mer på att satt in honom och Helena istället den här gången.
Fast det är ju alltid lätt att vara efterklok men det kändes inte alls bra utan mer tråkigt att se rivningarna. Nu är jag ju inget orakel när det gäller hästar men de som har problem i rygg eller nacke brukar väl ofta göra sådär att de sätter upp huvudet och drar iväg. Då spelar det ingen roll heller hur ärlig häst man än har att tävla med för slutresultatet påverkas ändå av dagsformen.
Sedan vill jag passa på att inflika lite mer om laginsatsen, vi klarade oss trots allt bra ändå för många var de ekipagen som hade större problem. Då tänker jag delvis på den danska hästen som fick spel när den kom fram till vattnet och bara blåvägrade att hoppa. För nog är dagens hopphästar mer tränade på just vattenhinder kan jag tro än vad de var förut då vattenhinder bara förekom inom fälttävlan.
Fast mest problem vållade ju ändå den spektakulära muren med en fin vy av Öresundsbron på,tror jag att det var i alla fall men det är ju också något man borde kunna öva på med hästarna eller så kanske arrangören får återgå till den klassiska bilden med en mur i tegel som vållar minst problem att hoppa för samtliga.
Om ni har sett mig skriva det förut så upprepar jag mig ändå och skriver det igen vilket ekipage de bildar tillsammans Peder och All In! Den hästen är verkligen magisk just nu så bra han hoppar och det är så härligt att se harmonin de har hittat tillsammans.
Efter alla år så är båda två verkligen värda all denna framgång och jag kommer att hålla tummarna imorgon för att det ska räcka hela vägen mot den där så åtrovärda titeln, Europamästare 2017, det skulle låta bra fint det.,
Sedan gör våra ryttare &hästar det så bra som vågar rida an på och hoppa de där gigantiska hindren som kanske är 1.60 höga. En annan skulle ju kissa på sig om man försökte göra om det och den högsta klass jag någonsin sett var ju enorm bara den, ändå var den inte mer än 1.20 och i jämnföresel är ju inte det så högt ändå men just då kändes det alltså tillräckligt stort. Så nej jag är alltså en riktig fegis och lagom mycket sugen på att prova det där med hästhoppning, klart man har travhoppat över cavaletti men det överlever man ju åtminstone utan att få svindel i själva språnget.
 
Sedan vill jag ge en liten pik till en representant för körsporten som de pratade med i TV. Det påstods att hon var expertkommentator på sitt gebit ändå står hon och säger att pisken inom de andra hästsportgrenarna används som en bestraffning men inte inom dagens moderna sportkörning. Jag undrar vad hon menade med det, för piskan är ALDRIG till för att bestraffa någon i något som helst sammanhang utan den är endast där för att vra ett hjälpmedel och stöd till skänklarna så vitt jag känner till. Fast jag kanske har missat något ?
I sådana lägen önskar jag att det fanns någon som gjorde dem mer uppmärksamma på grodorna som ibland slinker ur folks munnar inom hästsporten med de olika disciplinerna. För med all den kunskap som finns på varje område är det märkligt att sådana fördomar fortfarande verkar leva kvar nere i vissa kretsar.
Nej då förstår man kanske att Djurens rätt försöker skjuta hela hästnäringen i sank också men jag lovar att alla grenar har sina fasta regelverk som man kämpar för att upprätthålla och inget land har så bra djurskyddslagstiftning som vi! Ändå klagas det på den biten och visst finns det rötägg med, det gör det på alla håll men många länkar som delas kommer ju från utlandet och där är kollen betydligt sämre och svårare att åstadkomma en förändring kring! Fast en sak borde ju alla kunna enas runt och det är kärleken till hästen, detta fantastiska djur.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0