Falkögon

I alla dessa år som jag följt fågellivet ute hos mina föräldrar har jag velat få syn på den. Har hört rykten om att man ska ha sett den i alldeles i närområdet men hittills har den skygga fågeln hållit sig undan . Ända tills idag vill säga då pappa och jag var ute på promenad för att kolla efter hallon. När vi hade gjort bort inspektionen i snåren så fortsatte vi traska på längs vägen och vi tyckte att korparna väsnades lite väl mycket men vi valde ändå att kolla in området nere vid ån först.Som vanligt var tranorna där.Den här gången var de bara två och de skrek så fort de fick syn på oss i buskaget. Tog några foton på dem innan vi fortsatte.
När vi kommit tillbaka ut på vägen och bara gått en liten bit gick allt så snabbt, vi såg något som svischade till framför oss en bit upp i luften och sedan såg jag en liten fågel , mindre än än korp som flög iväg med något i klorna. Pappa trodde inte på mig från början men jag sa redan här att det nog var en rovfågel av något slag. eftersom det gick så  fort. När vi sedan stod och spanade igen fick vi syn på den  högre upp i luften och jag tog några bilder med mitt teleobjektiv 70-300 mm. Vi kvar på platsen och såg fågeln försvinna iväg med bytet medan korparna var märkbart upprörda över dess närvaro och jag granskade bilderna i kameran närmare. Jag kunde knappt tro det själv men där var den, pilgrimsfalken i all sin skönhet och elegans!
Ändå påstår  många av de unga att det aldrig händer något i den här staden men jag kan säga att det är rätt gott om action i luftrummet ibland. Speciellt när man får se en sådan raritet som visar upp sig, för enligt uppgift lär det inte finnas mer än tio häckande par i lanskapet. Den återkom 2011 efter att ha varit borta ända sedan 1979 på grund av bland annar miljögifter och förföljelse. Hur kan man vilja skada en så vacker varelse ? Det är för mig faktiskt väldigt obegripligt och jag tycker media borde skämmas när de ibland försöker hetsa allmänheten mot våra rovfåglar genom att posta falska nyheter eller sådant som händer utomlands. Alla djur har sin naturliga plats i ekosystemet och de behövs för att miljön runt omkring oss ska kunna hållas så levande som möjligt och endast i två fall har de hittat rester av katter i svenska örnbon så det visar ju på att örnarna inte tar tamdjur speciellt ofta&framför allt så tar de INTE barn! Det är ju som sagan om rödluvan och vargen. visst kan vargen vara farlig men värst är ändå den klick av människor  som fått för sig att döda allt som kan innebära en potentiell fara.Risken är mycket större att råka ut för en bilolycka än att bli anfallen av djur ute i skogen och många gånger när djur går till attack så finns det en orsak bakom. Som att de försökt skydda sina ungar eller rentav har blivit provocerade av en hund för tänk efter hur sällan det är att man hör om bärplockare som blir anfallna! Nej just det i normala fall skyr de vilda djuren oss människor och viker alltså undan om  de får syn på oss, eller känner vittringen men för säkerhetskull kanske dagens ungar behöver lära sig att titta upp från sina telefoner och paddor med& börja prata mer med andra, eller för den delen prata för sig själva om de går ensamma i skogen men det är väl så sällan dagens barn gör det eller att de ens är ute och bygger kojjor som man gjorde förr.
Det var dagens lilla utläggning men för att återvända till falken så kommer här några av dagens bilder som blev , glad att jag laddade batteriet,butte objektiv och lämnade sportinställningen kvar på kameran innan vi gick ut.
Tänk så elegant den är mot den blå himlen när den kommer svepande som en snabb siluett. Verkligen en imponerande hastighet den kommer upp i med en fart av 320 km/h, det är verkligen ruskigt snabbt det. Ett under att fler av dem inte störtar och faktiskt får hjärnskakning eller bryter nacken.
Snacka om lyckträff att fånga den på bild, då den nästan precis hade slagit sitt byte.
"Skrattar bäst som skrattar sist", pilgrimsfalk med nyfångad frukostmås i klorna.
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0