Vildvittra eller?

Inte visste jag att vi hade vildvittror som flög omkring i våra svenska skogar, visste ni det ?
Med den eningen väljer jag att inleda dagens lilla inlägg som jag har tänkt att författa men det skulle lika gärna kunna varit en mening i boken om Ronja Rövardotter. För precis idag så hörde jag ett nytt fågelläte som jag faktiskt aldrig hört förut när jag var och hälsade på hos min syster ute på landet. Var egentligen där för att titta på deras nya ponny men fick också ett uppdrag nämligen att gå och hämta in påskris. Sagt och gjort så gjorde jag sällskap med två av barnen ut i jakt på den perfekta björken. Vi provade först att gå åt ett håll men där fanns ingenting att hämta men det var alltså då vi hörde lätet. Det lät precis som om någon skrattade men det var absolut ingen skata utan påminde mer om en vildvittra eller en häxa. Kanske var det någon förlupen påskärring som satt och lurade bakom någon stubbe? Hur som haver så konfererade vi men kunde alltså inte alls artbestämma den på något av lätena den spelade upp. För när vi skulle bege oss iväg åt andra hållet satt den kvar och jamade i en dunge med tät barrskog. Det närmast jag kan tänka mig att det här var får nog ändå bli nötskrikan eller lavskrika. För den första har de sett framme vid fågelbordet men av sången så skulle jag nog ändå mer säga lavskrika....men någon sådan har de ju inte sett fast de sägs ju vara skogshuggarens bästa vän och skog är ju något som det finns gott om där. Nåja framtiden får väl utvisa vad det var. Glad blev jag däremot då jag såg ett par små talltitor som vågade sig fram till fröautomaten utanför köksfönstret.
Tänk vad snopna vi hade bblivit om den här hästen hade tittat fram bakom granarna men det kanske inte är någon slump att jag döpt henne till just Vildvittra heller.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0