Elefanter

 
Igår innan jag skulle gå och lägga mig, eller ja jag låg faktiskt redan i soffan och såg på TV så slog jag över på SVT 1. Det borde jag aldrig ha gjort så här i efterhand för jag ville bara gråta samtidigt som jag tyckte att det var ett underbart porträtt de hade gjort om Tyke. Har ett vagt minne av att jag sett den förut men den är alltid lika skrämmande. På många sätt men framför allt så kan man verkligen undra hur vissa människor behandlar djur. Samtidigt så hade man kanske inte alla kunskaper då som vi har idag men när det gäller just henne så fanns det ju tydliga signaler som visade på att hon inte mådde bra redan innan olyckan på Hawaii. Varför gjordes det inget i tid är fortfarande min stora fråga..då hon ju så tydligt visade hur det var ställt. Kan säga att jag är född på 80-talet och uppväxt med traditionell cirkus, minns till och med de små mini-cirkusarna som åkte runt våra små samhällen. Men nu var det ju om elefanter det här inlägget skulle handla. Jag har alltid haft fobi för dem sedan jag hade ett möte med en på Skansen då jag var liten. Den var nog bara nyfiken och sträckte fram snabeln men jag blev livrädd och trodde den ville åt min glass. Hur som helst så gjorde det mig väldigt avvaktande mot dem ända tills jag såg den helt underbara serien om Echo som gick förut på Animal Planet. Den fick mig att tänka om och jag kunde närma mig dessa otroliga djur långsamt via besöken på Cirkus Maximum. Ett steg närmare varje år tills jag faktiskt vågade mig på att klappa en av dem. Men ja..jag håller med vilda djur som elefanter och rovdjur har inte på cirkus att göra. Fast rovdjuren har ju åtminstone varit förbjudna länge här i landet men jag minns pappas berättelse om björnen som attackerade sin skötare någon gång på 60-talet. Det räckte med att höra historien och det har ju hänt olyckor utomlands i mer modern tid. Sedan kanske man inte behöver gå så långt som en del vill som till att förbjuda djur på cirkus helt för jag tror ändå att de flesta djuren har det väldigt bra där de befinner sig och blir väl omskötta. Många vet ju inte heller att en del gånger så är det kanske inte ens cirkusens egna djur utan de lånar ju in från andra och artisterna har ibland med sig sina egna som de har med i numren. Så det är flera led där det kan förekomma skojare men självklart så ska väl alla ta sitt ansvar för att djuren trots allt ska få ha det bra. Det tror jag är något som är viktigt för de flesta djurägare. För att återvända till elefanterna och filmen så kom också ett mer dunkelt minne fram ur min barndom. Besökte en mindre cirkus som då fanns på en djurpark. De hade två elefanter som hette Rani och Kenya. Fick se in i deras stall och den ena av dessa jättar stod och vävde så det rasslade i kedjorna. Detta ljud sitter kvar i mitt minne än idag ...och det är inget liv som jag önskar dem. Så glad att både Cirkus Scott och Maximum svängt i frågan om det här även om jag tror att deras elefanter nog hade det väldigt bra speciellt i jämförelse med stackars Tyke. Det är däremot minst lika viktigt också att komma ihåg att man inte kan skrika över saker som kanske händer utomlands och dyker upp i klipp på Youtube och sedan tro att situationen ser likadan ut här hemma. För jag tycker fortfarande det är konstigt...om aktivisterna säger en sak varför har då jag som lite mer uppmärksam cirkusbesökare aldrig sett ett djur som farit illa under något av mina besök i stallarna under alla dessa otaliga pauser ?
Det tycker jag är lite märkligt, enda gången jag reagerat på något var för många år sedan då en av hästarna verkade mer nervös än de andra men de har ju också sina olika personligheter så alltid behöver det ju inte ligga något negativt i grunden även om det så också kan göra det. Eller så har jag väl bara haft turen att slippa se eländet bakom kulisserna men jag tror inte att någon skulle vinna något på att inte ta hand om djuren för det är ju deras levebröd och arbetskamrater i manegen.Och jag måste säga att jag beundrar de människor som jobbar  med allt från elefanter , till hästar och kameler. Som Maximums Anton Frank som för övrigt hade ärvt cirkusens två sista elefanter efter sin pappa. Så det kanske är på grund av allt det här som jag blev så berörd av filmen om Tyke igår men jag rekomenderar alla att lyssna på intervjun med just Anton Frank http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/705512?programid=3381
Friserhästar är verkligen vackra djur, tycker deras uppenbaresle påminner om sagans bergatroll
 
En lite trött åsna.
 
Lamor är inte de vanligaste djuren att få se på cirkus
Afghanhundar på rad.
 
 
Av alal djur jag sett genom åren så fastnade jag nog mest för Maxumums lilla falabellahingst Pajazzo. Han var utan tvekan cirkusens största lilla stjärna. Minns föreställningarna han var med på men framför allt den gången då jag fick stå och klia honom under manen och han såg ut som om han höll på att somna.Då var lyckan gjord även om jag fick tvätta av händerna sedan när jag kom hem!
Den här sortens modern cirkus roar mig inte alls lika mycket utan det är mer något som jag tycker hör hemma i motorkretsar, man ser ju ändå ingenting av deras framfart inuti globen. Nej för mig går inget upp mot doften av sågspån och ljudet av hästarnas frustande i manegen!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0