Halloj!

Hejsan på er alla ni läsare som valt att titt in just hit på min lilla blogg idag Kanske har ni precis klivit upp ur sängen eller så kanske ni redan har hunnit vara igång ett tag. Oavsett anledning till att ni valt allt klicka er in hit så säger jag helt enkelt hej till er allihopa. För att inte bli allt för långrandig så tänkte jag att vi skulle ta upp ett intressant ämne som jag hörde prat om på radion nämligen drönare.Nu pratar jag inte bin utan jag menar sådana där flygande farkoster som surrar och låter. För allt eftersom de pratade så väcktes en viktig tanke i mitt huvud, det pratas ju om att de kan störa flyget men hur reagerar vilda djur&fåglar på dem? Någon skrev i en kommentar att han filmade mycket natur men att fåglarna inte verkade störas och han hade inte haft någon incident än så länge. Fast hur vet man att fåglarna inte störs av surret ? För låter gör de verkligen, det blev jag varse då jag såg en drönare flyga omkring på travet i höstas. Och vad händer om den skulle gå sönder och orsaka skador ?  Så jag tror inte det är så enkelt att låta dem flyga omkring överallt.
Läste ju att till och med USA har förbjudit dem i sina nationalparker. En del av förespråkarna menar dessutom på att de kan göra nytta då det ska räknas fiskar eller fåglar men då det gäller fåglar har vi ju systemet med ringmärkning som är väl beprövat och fungerande då det även visar en hel del annan information som jag tror skulle vara väldigt svårt att täcka upp med en drönare.Nedan en bild på en ung gråtrut märkt i Ryssland som ett exempel på hur långt fåglarna flyttar och ka man bara räkna med hjälp av bilder så kan man ju räkna samma individ två gånger så då känns ringmärkningen mycket säkrare eftersom man via den kan få reda på så mycket mer information . .
Så nej jag tycker inte det där resonemanget håller riktigt utan jag kan faktiskt förstå de som har invändningar mot dem och oroar sig över det ökade bruket av dem. Visst skulle det vara lätt annars att sägga saker om att man ska ha drönare uppe på alla offentliga platser men samtidigt går det ju inte på grund av bland annat PUL(Personuppiftslagen) och jag skulle nog tycka det vore rätt otäckt att ständigt vara övervakad
Myndigheterna har ju nog koll ändå på vad folk gör så då behövs väl inte ytterligare en kanal och fina naturbilder kan man fota ändå med både vanlig kamera, mobil och systemkameror.
Sommarnatten i norr när den är som allra finast, fotad med en Nikon D60 0ch 70-300 mm Nikkor IE VR
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0