Sista April

Ja som ni alla vet var det Valborg igår eller Sista April som man ju också säger. Fast det blev kanske inget firande här som det brukar bli. Fick nöja mig med att se brasa och höra sången på TV senare på kvällen. Nu gjorde det kanske ändå inte så mycket heller men lite konstigt kändes det dock. Inte heller blev det någon korv till middag fast jag passade ju på och åt snabbmat till lunch istället. Ja det var strålande väder så jag tog mig en långpromenad neråt hamnen. Fick ju dessutom lite mer att bära på eftersom jag hade med mig en ny modellhäst som skulle fotas och jag var tvungen att passa på medan kameran var på bra humör. Ja nu har den börjat krångla mer än med bara minneskortet så jag får se hur jag ska göra. Hjälper det inte att smörja hjulet som styr avtryckaren tror jag det lutar åt att jag får kolla på ett nytt kamerahus ändå. Kruxet är att det kostar men jag kan inte hålla på att skruva upp bottenplattan hela tiden får att rätta till : Fel på avtryckaren, tryck igen.För jag törs inte skicka iväg den på service heller eftersom jag gjorde det med min förra kamera , en D40 och när den kom tillbaka därifrån var den i sämre skick än då jag lämnade in den!Och då hade jag köpt den ny i butik och endast hobbyfotat med den ändå stod det klart på servicelappen:Otätt kamerahus. Något som enligt en expedit jag pratade med i en annan butik inte ska kunna hända vid normalt slitage så vida man inte fotar inne i ett sågverk och det hade jag ju inte gjort!
Hur som helst så får jag just nu alltså passa på att fota det jag kan innan min nuvarande D60 lägger ner helt för dagen. Köpte den ju begagnad också så jag kanske inte kunde räkna med att den skulle hålla hur länge som helst heller.Det har i alla fall varit en bra kamera tills att den börjat med det här senaste krånglet. Sedan får vi se hur vi ska gå vidare om det inte hjälper med att smörja men jag kikar ju runt lite på nya utifall det blir så men jag vill ju hitta ett kamerahus som mina gamla objektiv passar på.Som tur är har jag bara orginaluppsättning med både IE, VR och Autofokusmotor i så då kanske valet blir lite enklare att göra men vi får se hur det går med D60n först.
Trodde att smålommarna hade flugit vidare men nej de var kvar, då jag tror de tänker slå sig ner här och häcka.Det känns roligt.
En liten skrattmås fick också hamna på kort där den stod i vattenbrynet och drack.
Först  såg jag något på håll, sedan hörde jag det högljudda trumpetandet och ljudet av vingslag. Två kanadagäss gick in för landning och den främre av dem fick nära på tvärnita för mig eller så kanske jag bara upplevde det som att de var mycket närmare än  de i själva verket var.
Lite misstänksamma mot mig var de i början.
Fast sedan slappnade de av när de såg att jag inte var så farlig som de hade trott vid första anblicken.Efter det la min kamera ner , så jag fick vara glad att det alls blev några bilder på dem. Då kameran la av stoppade jag ner den i ryggsäcken igen också satt jag bara där ute på udden och njöt av att se gässen guppa runt där ute på vattnet. Sedan hade jag en nyfiken sädesärla som kom upp rätt nära mig och då muttrade jag lite eftersom kameran ju hade fått spunk. Satt ändå kvar en stund och bar andades in våren innan jag kände mig hungrig och mycket riktigt då jag kollade klockan var det lunchtid så jag sa hej då till fåglarna innan jag traskade till kiosken och köpte ett mål snabbmat. Sedan satte jag mig på bänken i en av stadens parker och åt, så härligt att kunna göra det ibland så här års! Efter det var jag dock färdig för att gå hemöver och mot kvällen var jag så trött men lycklig trots att jag fick skruva upp kameran. Tänk så härlig naturen kan vara!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0