Hejsan svejsan!

Hallojsan alla morgonpigga läsare där ute i den stora vida världen. Ja hej till alla er som bestämt er för att kolla in just här för att se om jag skrivit något idag. God morgon på er andra som besöker mig för första gången eller jag kanske borde skriva oss istället eftersom jag har tre guldkorn som tar upp en stor plats här på bloggen. Ja de har faktiskt sin egen spalt men de brukar ju kunna nästla sig in med en liten tass i andra inlägg också. Det är nog väldigt lätt hänt att det blir så eftersom jag älskar var och en av mina tre små guldhamstrar och jag skulle inte vilja vara utan någon av dem. Vissa kanske tycker att vi bor lite trångt på 32 kvm och visst , det kan kännas av ibland fast samtidigt är jag så van vid att ha saker överallt att jag inte tänker på det. När man bor litet så gäller det ju att man lär sig att utnyttja utrymmena mer noga istället Man lär sig ta vara på varje skrymsle helt enkelt. Dessutom så har guldkornen numera tillgång till att vara ute och springa i rummet med så de får minst en halvtimmes motion var om dagen, kanske mer på de två små som egentligen inte alls är små längre . Timon är nöjd bara han får komma ut ibland och sträcka på benen. Vissa dagar vill han faktiskt fortfarande komma ut och andra dagar får jag gräva fram honom ur spånet för att kolla så han är ok. Jag är dock glad för varje liten stund jag får med Yetin eller Columbus som han också kallas och som det ser ut just nu kommer jag alltid att minst ha en guldhamster inneboende här. De är verkligen perfekta små husdjur om man är villig att offra sin tid på dem. Fast visst kräver de ett stort tålamod och lugn hos sin ägare. Alltså tvärtom mot vad många tror och gör så är de inte rena husdjur för barn utan det bör finnas någon med viss vana i närheten. Annars brukar man få med skötselråd om man köper hamstern i zoobutik fast i många fall är de råden rent livsfarliga .Som när det gäller hamstervadd. Jag har tack och lov aldrig använt det till någon av mina eftersom jag läste på om riskerna redan när jag hade Snuttan, min första guldhamster. Nej mina gör fina bobalar av spånet och ibland ger jag dem upprivet, omönstrat toalettpapper så de får lite extra att bädda med.Annars brukar de vara rätt duktiga på att ordna själva genom att till exempel massakrera toalettrullar.
Det är nog den billigaste och bästa leksaken med. Fast jag har lärt mig en sak även när det gäller rullarna, klipp alltid upp en genomgående skåra på ena sidan så att hamstern inte fastnar eftersom de växer! Sedan är alla hamstrar olika, en del kanske inte gillar rullarna alls heller men för det mesta brukar de vara uppskattade i någon grad.Jag har tre varianter här hemma. Ariel massakrerar dem så bilden ovan är på hennes verk, sedan har jag Stuart som packar in allt han kan i sitt hus ibland.
,
Också Timon som föredrar makaronkartongerna. Det har han alltid gjort även om han från början tyckte om även rören.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0