Hejsan!

Hej på er allihopa. Idag är det verklign jättefint väder här. Solen skiner,fåglarna sjunger och det har börjat att våras riktigt ordentligt. Fast samtidigt så känns det ju som om ljuset kommer lite för snabbt med i år. Det blir väl dock som så att man får ta vara på det när det väl anländer och det är ju alltid lika skönt här i norr. För även om snön är vit och lyser upp den också så är det två helt olika slags ljus vi pratar om. Passade i alla fall på att ta en promenad tidigare just av den anleningen. Ville ju se hur långt våren har kommit men jag skulle samtidigt gå och handla så jag orkade inte släpa med mig någon kamera. Man måste ju klara av att ta de där improviserade promenaderna utan den ibland också. Vintern har i alla fall inte riktigt släppt sitt grepp ännu men visst har islossningen på fjärden satt igång. Längtar tills man kan sitta där nere och, läsa,teckna,skriva eller bara studera fåglarna.Häromdagen såg jag ju några måsfåglar som kom seglande och det gjorde mig också glad men idag blev det bara en kråka, en skata,en duva och några småfgålar som ville visa sig. Visst är de också fina men det är ju roligt om man kan se något annat ibland också. Nog för att jag gillar kråkor&skator med men dem ser man ju året runt. Fast de duger om det inte finns något annat och de kan vara nog så bra att börja med. Samtidigt är de smarta , så de kan vara riktigt svåra att komma nära inpå livet men då lär man sig mycket om dem på vägen. Nej jag är inte helt insnöad på fåglar, utan bara en glad amatör men samtidigt tycker jag att fåglarna är en så bra indikator på hur den övriga naturen runt okring också mår.En sak som kanske inte så många reflekterar över då vi människor jäktar fram här i livet men som jag tycker att fler borde få upp ögonen för. Detta eftersom vi fortfarande har många arter i naturen som det går knackigt för och det känns som allt färre eldsjälar kvar i leden som verkligen brinner för vad de gör. Det mesta av idag har blivit så snedvridet på något vis , tävlinginriktat och väldigt fokuserat på resultat men har vi inte då glömt bort den egentliga målbilden ibland. Det kan man ju i varje fall fundera på.Sedan så undrar jag också hur man kan jämföra tiggeri och välgörenhet. Visst att det kan tolkas olika när man skänker pengar till olika organisationer/fonder men att de skulle ge sig ut och tigga då de har insamlingar det kan jag inte hålla med på helt. Tiggeri är något annat som inte ska jämnställas med med donationer och arbete för välgörenhet. Visst är det sedan synd om de människor som sitter där de gör, utanför så gott som varje galleria i staden eller utanför matvarubutikerna. Men jag tycker man måste ställa sig själv frågan varför det har blivit så och varför det behövs ? Dessutom så kommer det ju också fram att många av dem inte alls har det så besvärligt ställt som vi tror utan att vissa blir utnyttjade i kriminellt syfte.Då är det ju kanske inte så konstigt om man blir fundersam heller. fast det finns ju en hel del intreessanta tankar där, som varför länderna många av dem kommer ifrån tycker att vi ska skicka hem dem igen. Jag har inget generellt mot människor från andra länder utan tycker att alla oavsett de vanligaförhållndena ska få en chans. Samtidigt tycker jag att om man kommer till ett annat land, då får man ju respektera det landets regler&lagar. Ändå så har det inte hänt mycket gällande till exempel hedersvåldet. Fortfarande trots alla så kallade satsningar verkar kunskaperna fortfarande vara skrämmande dåliga kring det och landets kvinnojourer ska gå på knäna.  Det är det ju föresten många andra verksamheter som också gör när det hela tiden bara ska sparas in och skäras ner överallt. Så visst måste man stanna upp och fundera ibland. Jag blev så glad när jag hörde Zinat Al Sadat Pirzadeh prata på TV häromkvällen. För hon sa en så bra sak som jag håller med på. Att om man väljer att flytta hit, så kan man ju inte bara klumpa ihop sig ute i förorterna om man ska få en fungerande integration. Visst finns det äldre som kommer hit och kanske inte kan eller vill lära sig språket men det är så viktigt för att det ska fungera i samhället. Vidare så finns det också de som inte får och hur ska man lyckas nå den gruppen? Nej som sagt det är inte lätt med mångkultur när det finns så många onda krafter på båda sidor. I grunden så bygger ju det mesta på samförstånd men hur ska man kunna föra en vettig dialog då saker spetsas till och man döljer egentliga fakta  och varför ska vi behöva gå in och censurera i böckeroch filmer. Kan man inte bara lära ut till barn och ungdomar att det är en del av vår historia istället. Det kanske vore bättre istället för att sopa ämnet under mattan. Ska jag försöka knyta ihop det här inlägget på något sätt så undrar jag också varför man tror att stödet för SD ökar, när de blir så sågade av både media och det övriga etablissemanget ? För någonstans mitt i all politisk soppa finns det faktiskt vettiga frågor som jag tycker att man borde fundera mer över och diskutera. Att inte prata och stänga ute en viss del av befolkningen tycker jag faktiskt inte liknar något annat än sandlådemetoder.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0