Bokrean

Det finns en större shoppinghändelse om året som faktiskt lockar mig och det är bokrean. Fast ibland kan man kanske tycka att jag har ett mindre bibliotek hemma, men egentligen tycker jag inte att jag har så många böcker alls. Klart jag har några lådor Nora Roberts som jag skulle behöva göra mig av med eftersom jag aldrig läser dem men sedan har jag de där guldkornen stående uppe som man kan läsa hur många gånger som helst utan att man blir less på dem. Vissa böcker är ju så. Sedan har jag också samlat på mig några klassiker av Astrid Lindgren och Maria Gripes fantastiska Skuggserie som jag fortfarande tycker är helt och hållet magisk. Barnböcker? nej jag skulle mer klassa dem som att alla kan läsa dem oavsett ålder också älskar jag Agnes Cecilia och Glasblåsarns Barn. Sedan är det ju klart att man har de där som man fått också en del som varit fynd som man köpt bara för att baksidestexten fått en att fastna för just den boken. Det kanske är precis det här som är härligt med böcker. Det finns något för alla. Fast nu märktes det i år att det var betydligt mindre kunder i bokhandeln och det tycker jag är lite synd men samtidigt så slipper man ju den värsta trängseln med. Tror ändå på att böcker alltid kommer att finnas oavsett vilka framsteg tekniken gör för inget går upp emot att få sitta i soffan eller ligga nerbäddad i sängen, vända blad och fullkomligen låta sig uppslukas av en god bok. Det är kanske tvärtom lite lyx att kunna göra det i dagens stressade samhälle men behovet av avkoppling blir samtidigt allt större. Sedan tror jag också att kunskaper som man läser i just böcker om vi pratar ren fakta sitter kvar bättre än det som man bara tar in via distansföreläsningar via datorn eller lektioner som är styrda av paddor. Fast det kanske beror på att jag alltid har gillat att läsa och varit lite av en bokmal. Det allra skojigaste jag varit med om då det gäller böcker är när min svenskalärare på gymnasiet satte Brott och Straff i mina händer. När jag såg den tegelstenen från början undrade jag hur i hela friden jag skulle kunna ta mig igenom den. Efter att ha läst 20 sidor in var jag dock fast, jag var ju tvungen att få veta hur det skulle gå. Fascinerande att en bok som skrevs för så länge sedan fortfarande kan vara så otroligt fängslande som just den är. Andra favoritromaner är Oliver Twist , Törnfåglarna och Jane Eyre. Också har jag även läst ett par av våra svenska deckarförfattare nämligen Camilla Läckberg och Liza Marklund så nog finns det lite blandat i min lilla bokhylla, det gör ju det. En av de mer udda böckerna jag har , hittade den på rea då de hade utförsäljning på biblioteket här är den om Yngersjömordet så därför kände jag igen det fallet då Leif GW tog upp det i Veckans Brott. Annars så försöker jag att inte samla på mig för många böcker men jag har ju såklart även ett par om ritkonsten eftersom det är ytterligare att av mina intressen och något som jag tycker om att göra. Nej annars så ska jag nog bara ta det lugnt idag, göra bort några projekt , se på tv och sedan kanske jag ska lägga mig att läsa någon av de två böcker jag köpte. Får se om jag ska börja med Värdshustrilogin av Nora Roberts eller om jag ska låta mig uppslukas helt av Terese Söderlinds Vägen mot Bålberget. Gillade ju hennes andra roman skarpt då jag hittade den på second hand och jag försvann i den några timmar så jag får se. Först och främst ska jag nog i alla fall satsa på att få i mig lite lunch till att börja med.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0