Blue Suede Shoes

Den tredje hästen att komma in på stallplanen var också en helt unik gosse. Eller jag får nog säga att han är det fortfarande eftersom han än så länge är kvar hos mig. Funderingar finns dock på att placera om honom till ena systerdottern men det är bara funderingar eftersom han fortfarande betyder så mycket för mig ändå. Egentligen så kanske han får bli kvar eftersom han bara kommit att symbolisera allt mer också sedan jag hörde talas om mustanghingsten Cloud för fösta gången och såg filmerna om hans liv. Så vid närmare eftertanke vill jag nog inte alls skiljas från min kille Blue Suede Shoes egentligen. För han är en pärla trots sitt vilda temperament. Han är ingen häst som går med på att bli hanterad hur som helst och han är inte rädd för att säga ifrån Helt enkelt får man säga att han gör sig bäst i frihet. Gillar uttycket " Du kan ta en mustang från det vilda, men du kan aldrig ta det vilda från mustangen" och jag håller fullständigt med om den meningen. För om man tar en mustang från det vilda och tränar den, så vad har man kvar då egentligen  och hur snäll är man i själva verket mot en häst som levt kanske hela sitt liv bekymmerslöst i frihet. Ja nu ska vi ju inte säga att det vilda livet är helt utan vedermödor för det kan vara väldigt tuffa förhållanden ibland  men de är trots allt fria. Ska de då inte få förbli det kan man tycka ? För hör jag ordet mustang så tänker jag genast på två ord och det är just frihet och stryrka. Ändå ses de idag kanske mer än någonsin som ett ogräs i sitt hemland  dit de kom som invandrare en gång men anpassade sig synnerligen väl och blev en del av själen och mystiken som gör Amerika just till USA vi känner idag. Varför ? jo allting handlar i grund och botten om somligas icketolerans mot andra arter och om rätten till mark. Vad har man hellre 2000 hästar som betar ner marken på ett naturligt sätt utan att slita på den utan byter område efter årstiderna eller 4000 nötkreatur som trampar sönder allt i sin väg ? Frågar ni mig vad svaret på den frågan är så är det väl uppebart vad jag tycker. Heja mustangerna, ner med byråkratiska BLM!
Känner ni att ni blivit nyfikna och vill lära er mer om mustangerna så tycker jag att ni ska gå in på http://www.thecloudfoundation.org/ och läsa mer eller kolla efter klippen om Cloud på youtube. Dessutom så finns det en så otrolgit gripande men samtidigt sorlig video där på en hingst som de kallade för Braveheart. Hans tapperhet visar hur långt en hingst går för att försvara sin familj om det krävs av honom och den ger mig kalla kårar fortfarande samtidigt som jag tycker den säger så mycket om hur underbara dessa hästar är precis som de är.Sedan älskar jag ju filmen Spirit-Stallion of the Cimarron men framför allt soundtracket är magiskt bra
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0