Denna ständiga stress

Tänkte först vänta med att skriva det här inlägget men så ramlade mina tankar in allt mer på ämnet eftersom det blivit aktuellt igen. När ska vi lära oss att stress inte är bra för varken människan eller samhället ? Ändå så sker den där jakten på det perfekta livet&utseendet i allt större grad. Personligen tycker jag att vi måste bromsa upp och tänka efter på vad vi egentligen håller på med. För det finns faktiskt barn som far väldigt illa och mår dåligt på grund av det moderna samhället. Något är i varje fall fel då en åttaåring ska behöva känna att hon inte duger som hon är, utan att hon är för tjock fastän hon är som en sticka. Sådant gör mig arg men det är en av konsekvenserna som finns idag då media ständigt påverkar oss med sin reklam Det börjar allt tidigare och det är inte konstigt att vi ser en baksida med allt fler unga som mår dåligt och drabbas av ätstörningar. För det är så lätt att trilla dit tidigt eftersom man är lättare att påverka då. Nej jag tycker att fler sunda bilder borde spridas istället för dessa retuscherade bilder med trådsmala, perfekta modeller.Tänk er vad härligt att få se människor för vad de faktiskt är istället för att de ständigt ska behöva göra sig till för andra, för att passa marknaden. Sedan kan vi alltid undra vilka det är som skapar den här bubblan med. Tror att andra tjejer är minst lika bra , kanske till och med bättre på att döma varandra utifrån kläder och utseende. Visst det är lättare att flyta med strömmen men varför ska man göra det då man kan vara sin egen ? Om någon har svårt för den man är utan tillbehör är den kanske ingen bra vän att ha ? Då är det istället bättre att gå vidare och söka upp nya bekantskaper för man vet aldrig heller när man hittar dem. Sedan så kan det ju kanske bli lite ensamt ibland om man alltid säger vad man tycker, tänker och känner men jag kan lägga till där att jag hellre är ärlig mot mig själv och andra än att tiga om något för att passa in. Såklart att det har tagit tid att komma så här långt i livet med. Det tog tid innan jag kunde lita till mina egna tankar men det är inget som jag ångrar att jag börjat göra idag även om det kostat en del. Så är det något som jag skulle vilja säga till alla småtjejer och killar med som sitter där ute och är osäkra så är det en sak; Stå på er själva, lyssna till vad ni själva egentligen tycker, flyt inte bara med strömmen utan våga säg ifrån. För om ni glömmer bort er själva i stressen kommer det garanterat inte att bli bra i slutänden. Sedan vill jag säga till alla vuxna runt omkring med att vi måste försöka förändra bilden av detta ideal. En fälla som är vanligt att gå in i är *syster duktig som kan allt*. Det kanske är just den biten som orsakar så många problem också senare i livet med allt fler som går in i väggen & får lov att sjukskriva sig. Utan vi måste lära oss att koppla av istället , eller borde jag kanske snarare skriva logga ut och stänga av ? För visst kan teknik vara bra på sitt sätt men det kan också bidra till att öka på de där negativa sidorna som vi ändå måste jobba på för att komma ifrån eller få någon rätsida på. Fast allt det här är såklart bara mina egna tankar och funderingar som vanligt.  Så jag kan inte heller säga vilket sätt som är rätt eller vad som är en sanning men helt klart är att något måste hända om vi ska kunna vända denna negativa , egoistiska bild som blir allt vanligare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0