Den allra första

Först så var den bild jag hade av just modellhästar den som kom av att ha sett annonser i MinHäst.
Ville alltid ha en som yngre men fick aldrig möjligheten att köpa en.
Ända tills jag en sommar fick kontakt med en som redan var insatt i hobbyn & hon erbjöd mig att jag skulle få köpa en av henne. Fick bilder via brev och jag föll pladask för Freja kan man säga, eller Silla som hon hette.
Hade i samma veva turen att springa på en livs levande fjording ute i skogen som tränade timmerkörning med sin husse eller om det var tvärtom*skratt*
Efter det och att ha sett kortena så bestämde jag mig och hon blev min.
Senare döpte jag om henne till Prästgårdens Freja men till vardags så kallas hon kort och gott bara Freja.
Hon är en omgjord Breyer Running mare och jag köpte henne av AnneLi-Limell
Eftersom jag bytte namn på henne fick hon också en härstamning,
e.Hagaro u.Silla
För den som inte vet så står e för efter och det är pappa hingstens namn som ska stå där. U står för undan och det står sådeles för mamman, stoets. Precis som på riktiga hästar.
Det finns en massa olika märken och storlekar på modelllhästar. Det kommer ni att lära er om ni börjar samla men de vanligaste att räknas som rena utställnings modeller är Breyer och Peter Stone. Sedan finns även mer leksaksbetonade som schleich , papo osv.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0