WIP

Så här långt har jag kommit på teckningen som jag påbörjade igår.Håller som sagt på att finslipa detaljerna men jag tror att den ser ut att kunna bli riktigt fin . En del jobb kvar men man får ta en bit i taget som jag brukar så ska det nog gå vägen. Om inte annat så får jag öva lite till på att både rita och träna tålamodet.
Vi ska nog inte ens räkna upp alla gånger jag muttrat över teckningar som inte blivit riktigt som jag hade tänkt dem från början.Så där har jag ett råd att komma med till er som gillar att teckna, öva!
Öva en himla massa och ge inte upp. Man är dessutom alltid värsta kritikern av sitt egna jobb. Tro mig jag är expert på att hitta alla möjliga fel på det jag gör.Om jag har något råd för att undvika att hamna i den sitsen?
Nej kanske inte riktigt utan det är mer att man fokuserar på ritandet och det som går bra. Positiva tankar helt enkelt.För visst..det finns många som är bättre än mig på att rita där ute men jämför man med hur mina hästar såg ut i början har jag gjort enorma framsteg på det området,Däremot lovar jag er att jag är urusel på att teckna människor. Ska jag teckna människor så blir det oftast i seriefigursformat :P
Men alla har ju sina starka och svaga sidor i tecknandet också. Dessutom så är mitt andra tips att man tittar på någon annan som verkligen kan det här med att rita. Jag har turen och har en syster som lika gärna skulle kunna blivit konstnär. Numera hinner hon dock inte med att rita så ofta och då har jag suttit och ögnat igenom gamla Min häst istället och gjort en djupykning i Lena Furbergs värld eftersom jag tycker att hon ritar fantastiskt bra. Så jag har plockat en bit här och där innan jag har försökt att attackera pappret med blyertsen.Vidare brukar jag fylla i kantlinjerna oftast innan jag eventuellt färglägger men en del teckningar blir ju snyggast i orginal med. Man får prova sig fram vad som blir bäst helt enkelt. Det tredje rådet är att ha ett bra sudd och en bra pennvässare till hands och försök undvika rita med får hårda spetsar som lätt går av.
Om det finns önskemål så kan jag lägga upp lite beskrivningar på hur jag bär mig åt när jag börjar rita saker men annars går det umärkt att hitta beskrivningar på google men den metod jag använder mig mest av är nog tveklöst den med cirklar.Tänk vad man kan komma långt med hjälp av några runda ringar.Eller så är de i varje fall runda på ett ungefär*skratt*.
Tycker man att det är svårt att få dem perfekta kan man alltid ta något som är runt och rita efter, Det duger bra med en kork från en flaska, ett glas eller liknande.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0