Hjem

Igår så var det premiär för en ny serie på SVT 1.
Nämligen den norskproducerade Hjem.
Visste att danskarna är bra på att göra tv sedan förut men vår närmaste granne kan de med.
Det visade det första avsnittet redan. Kände visserligen igen en del av historien med tre systrar som inte vet om varandra men ödet gör att deras liv faller samman med en bok från Nora Roberts där handlingen är snarlik, Montana Skies.
Finns en filmatisering på den också men den står sig platt mot Hjem som verkar mycket mer trovärdig, varm och nära.
Så jag tänker fortsätta se den.Annars har ju mina tv måndagar varit  vigda åt "Det Okända" som går på kanal 7 men nu får jag väl se söndagsreprisen på det istället så jag inte missar något.
Varför kan inte vi göra lika bra tv ? Visst har vi gjort några bra filmer här i landet med men tv serier ..det var länge sedan vi hade en svensk dramaserie av mått.
Fast nu kanske det blir tufft att försöka gå om grannarna.
Man kanske borde leta brittiskt samarbete och göra ett svenskt "Downton Abbbey".
Vad vet jag , det var bara en tanke som dök upp för mig.Visst finns Raskens men att göra något som kretsar kring både dåtid och nutid vore spännande 
För jag lovar..det är inte så dötrist som det låter att gå runt på en gammal kyrkogård.
Där finns så många levnadsöden som bara väntar på att få bli återupptäckta och berättade.
För hur orkar man som familj komma igenom något så här fruktansvärt ?
Det är något man fortfarande kan tänka på och jag tror  också att det var det som gjorde att man nära på snubblade över just den här stenen.Dessutom så brukar inte gravstenar heller ha adressat.
Vad den lärde mig är att jag är väldigt glad över att vi har det så bra nuförtiden &har tillgång till pencillin. på den tiden kunde man dö av något så bagatellartat som en lunginflammation pga att det inte fanns några mediciner.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0