Håll truten!

Nej ursäkta mig det skulle snarare stå hallå truten.
Vad är då anledningen till att jag skriver detta något tilltrutade, ja ni läste rätt inte tilltufsade inlägg?
Jo idag när jag gick hem efter jobbet så tog jag mig en promenad i det fina vädret. Bestämde mig för att gå och kolla skrakarna men de hade inte kommit än så jag styre kosan hemåt istället.
När jag går där längs kajkanten får jag syn på två vita fåglar på håll. jaja fina fiskmåsar tänker jag var på den ena av dem flyger iväg.
När jag kommer närmare ser jag att fågeln blir allt större , den ena sitter kvar på kajkanten.
Jag tror först att det är en gråtrut men jag tycker inte den här är lika stor.Även om den är större än en fiskmås. Hinner lägga märke till den gula näbben , de rosa benen och den så karakteristiska röda fläcken på undernäbben och då går det upp för mig. Det här är ju ingen fiskmås eller gråtrut utan faktiskt en silltrut(laurus fuscus), de är lite mer ovanliga här uppe i norr.En skata hoppar iväg och då ser jag att de fikade efter några påsar som låg under en bänk. Till sist bestämmer sig truten att jag kommit alldeles för nära. Den flyger iväg mot sin kompis som ligger och guppar på vattenytan en bit bort. Det är sådana här dagar man önskar att kameran var med men :P klart som korvspad hade jag den hemma, man kan inte lyckas med allt och jag trodde ju inte att jag skulle få stå så nära en levande silltrut. Förövrigt var det riktigt passande då vi har en uppstoppad dito i en av utställningarna som pågår på museet nu men i förminskad skala för den här var helt klart ingebn liten pippifågel.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0