En sak att fundera kring

Idag känner jag mig inspirerad, kanske var det vinsten i går i hockey Vm som satte igång allt , men förmodligen är det solen som piggar upp mig med lite mer energi än vanligt.
Dessutom så har vi en helt otrolig utställning på museet nu som är ovanlig på sitt lilla sätt. Ja ovanlig till den positiva bemärkelsen att fotona sitter ute på stora anslagstavlor.Ja ni läste rätt ute i parken men det är faktiskt bara passande för jag saknar ord för att beskriva hur underbara vissa av dem är.
Vem som fotat ?
Ingen annan än Mattias Klum. Har alltid gillat honom och visst kan man brinna för naturen även fast man är vuxen. Det är verkligen inget barnsligt i det faktiskt utan snarare långt ifrån.Speciellt när man studerar människans rovdrift på vissa ställen. Då kan man verkligen bli mörkrädd och undra varför vi ställer till det så på vår planet.Nej vi borde bli bättre på att ta hand om den . Hur vore det om man la alla pengar som går till krig och vapen på hjälp till självhjälp istället för det räcker ju inte med att man ger bort en massa medel när man inte vet var de hamnar eller hur?
Visst har människan i alla tider utrotat djur&förstört växter men det känns som om det nu har råare gränser. Förut gjorde man det för att överleva, idag sker det mer på grund av brist på utrymme samtidigt finns den mer traditionella jakten också kvar men det är det är ändå vi som måste lära oss att samexistera med de andra djuren&naturen om allt ska finnas kvar i framtiden. För gör vi inget åt att vissa nyckelarter i ekosystemen runt om i världen faktiskt är på väg att försvinna , ja då har vi problem.Så jag tror att det handlar minst lika mycket om att vårda naturen&ta hand om djuren än att bara hjälpa människor som har det svårt för tar man inte han om jorden ja då kommer vi ju faktiskt till sist inte att ha någon värld att leva i men det här är trots allt bara mina tankar.
Vidare så tror jag också att man ska börja redan från början. När jag var liten tog min pappa alltid med mig ut på äventyr och vi utforskade skogarna tillsammans och gjorde spännande upptäckter på irrfärderna som det blev ibland  så jag har ju fått med mig den biten just kärleken till naturen därifrån . För jag tror att det är något som lätt glöms bort i dagens stressade samhälle där föräldrar knappt har någon tid att umgås med sina barn & barnen i sin tur spenderar mer&mer tid vid datorn eller knappandes på mobilen eller surfplattan.
Gå istället ut i skogen en vacker vår eller sommardag när solen kanske skiner , titta vid sidan av den upptrampade stigen ni vandrar på och se att det finns så mycket mer här i livet som faktiskt är viktigt än bara teknologin och stressen över att man inte ska duga som man är.
Det finns ett par låt som jag tycket illusterar det här så bra och det är:
 http://www.youtube.com/watch?v=lyfaKhQoq9I
 
Som alltid underbara Färger i en vind också med Sofia Källgren:http://www.youtube.com/watch?v=Qerz_P3r71A

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0