Flugsnappare

Nu sitter den där i björken hos föräldrarna och sjunger igen i väntan på en hona. Från början av säsongen var det faktiskt tre hanar här och en hona men troligen så vann någon av de andra henne om inget annat har hänt. För försvunnen är hon och den här hanen har fått börja om , men han håller fast vid holken.
Trots att de är riktiga typer egentligen och kan ha flera honor så är den svartvita flugsnapparen en av mina absoluta favoritfåglar.
Dels så ser de fina ut med sin omisskännliga fjäderdräkt, det går inte att ta fel helt enkelt men dessutom så sjunger de så fint och har en stor reportrar av andra läten med.
Fast det brukar vara en svår fågel att fota eftersom de oftast är lite skyggare och dessutom inte sitter stilla speciellt länge i sin jakt på små flygfän. Så därför är jag väldigt nöjd med bilderna jag lyckades få till på denna och det är första gången jag ser en flugsnappare som sitter och lyssnar när man pratar med den.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0