Udda fågel

Ringde till päronen imorse för att kolla läget lite, brukar göra så.
Då berättade min mor att de hade haft en konstig fågel vid deras matning.
Hon hade visst kollat i fågelboken eftersom hon inte kände igen den( de är rätt duktiga amatörskådare) och den som kom närmast i beskrivningen var en björktrast.Fast nog verkar det allt lite märkligt med en sådan nu mitt i smällkalla vintern.
Om det nu var en måste den stackarn ha haft lite fel på sin kompass.Vet ju visserligen att koltrasten kan övervintra för en sådan har de som stamgäst , men jag har aldrig hört talas om en björtrast mitt i vintern så här långt norrut.
Visserlligen är vi i de södra delarna av norrland &efter kusten men imorse var det ändå -15 hos mig och igår var det faktiskt ännu kallare.
Nåja ska ju dit till helgen så då får jag se om den dyker upp igen för pappa tabbade sig med kameran så det blev tydligen ingen bild på den men nog verkar det lite otroligt.
Fast och andra sidan har han sett gräsänder i ån med och sjöfåglar kan man ju verkligen fundera på hur de kan klara sig här nu. Visst finns det öppet vatten på sina håll men det är ju ändå smällkallt så hur hittar de någon mat alls?

Kommentarer
Postat av: Tilda

Aa, jag fick ett byggt fågelmatrestuarang. Typ så det ska bli spännande när det blir varmare så får vi se em som hälsar på mig.(:

2013-01-16 @ 08:06:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0