Nej jag...

Nej jag har inte försovit mig idag och inte igår heller.
Har blivit hemma ett par dagar nu på grund av ont och illamående.
Toppen men det är skönt att få göra bort det innan jul åtminstone.
Hur som helst så är det i alla fall bättre än det var igår så idag ska jag försöka göra bort lite saker. Dessutom så försöker jag använda mitt humör till något bra.
Fast jag blev mer än förbannad över en sak jag hörde på nyheterna igår. Visserligen så äter jag inte häst och det skulle aldrig falla mig in att ens provsmaka det. Visst har jag hört om svartslakten i vårt land förut och om alla hästar som försvinner spårlöst. Det var inget nytt men det som sker i övriga EU är verkligen under all kritik. I många länder saknar de den ID kontroll vi har i Svergie & många gånger ses det dessutom mellan fingrarna med hästpassen. Nej tack för det fusket.Dessutom känns det som om vissa inte förstår allvaret i det här med medicinering heller men jag skulle inte vilja knapra på en pålle som fått i sig fenylbutason.Nog för att någon försökte säga att det krävs stora mängder för att man ska bli dålig men varför är det livstidskarens på det ?
Fast det som ändå gjorde mig mest ledsen&arg var vetskapen om att man i EU importerar hästkött från bland annat USA. Hur kan detta ske när man vet att BLM säljer mustanger till köttindustrin?
Det är för mig ofattbart när vi är så noga med att prata om djurens väl&ve. Hade jag bott i USA hade jag säkert brunnit för dem , vildhästarna mer än vad jag gör nu men jag tror att vi alla ändå kan försöka göra något för att rädda denna symbol för frihet.
Mer än att utnyttja dem, försöka kontrollera antalet genom Psprutor och splittra hjordar och på de viset förstöra väl fungerande familjeenheter.Tror de inte att vildhästarna har nog med fiender i vildmarken som gallrar hjordarna på ett naturligt sätt ändå?
Vill ni se en bra film så rekommenderar jag varmt att ni söker på youtube efter Cloud: Wild Stallion of the rockies. 
Den handlar om en naturfilmare som under flera år följt en hjord mustanger i Montana.Man får följa dem på ett intimt och nära sätt och man lär sig förstå att naturen är mer komplex än vad vissa tror ibland men det finns gott om små underverk bara man tar sig tid och  tittar tillräckligt noga.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0