Svart/Vit Flugsnappare

Den svartvita flugsnapparen tillhör en av mina absoluta favoritfåglar trots att jag egentligen
mer intresserar mig mer för de stora rovfåglarna men den äter ju insketer trots allt :)
Har länge, länge försökt mig på att få till ett bra kort på en för de sitter ju i regel inte stilla mer än ett par minuter åt gången mellan jaktflygturerna.
Inte så lätt att hänga med då i svängarna inte men har man gett sig den på att något till sist ska
bli av , då går det oftast bra också.Satte upp lite förväntningar innan jag tog på mig mammas crocs och travade iväg. Först blev det nåra bilder på en som håller till runt här på päronens gård som den tydligen har mutat in som sitt revir, sitter och sjunger gör han dagarna i ända.Hoppas bara han får tag på en hona i år..ifjol satt han och sjöng hela sommaren nära på.
Hur som helst var han lite för skygg av sig men jag lyckades ändå få till ett par bilder som jag kände mig nöjd med.

Det såg ut som han hade en liten tofs på huvudet när vinden friskade i mer.



Gick en bit till och spanade in livet vid några av de andra holkarna i parken tvärsöver vägen bara men det tycktes tomt ända tills jag spanade ner på andra sidan allén som går upp mot den gamla prästgården.
Jag tyckte att jag hörde en flugsnappare till och jo mycket riktigt där uppe i ett träd satt det en annan hane och varnade när jag kom gåendes. Stod och studerade honom ett slag varpå han insåg att jag inte var farlig så han fortsatte med sin sång kring trädet och jag fick tillfälle att fota honom så fint där han satt och sjöng.
Stod där kanske i 10 minuter innan han bestämde att trastarna runt omkring väsnades för mycket och han flög vidare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0