Lite mer personlig

Om en del av er tycker att jag inte är så personlig så tänkte jag att jag skulle krypa lite närmare mig nu.
I alla fall så ska jag skriva om ett ämne som berör mig väldigt mycket.
Har för vana att se Whale Wars som går på Animal Planet &brukar tycka att det är både bra, spännande och intressant men säsongstarten igår gjorde mig bara äcklad.
Hur kan man som människa kallblodigt slakta en flock på låt säga 200
valar fast man egentligen inte behöver det utan det sker mer på grund av gamla traditioner?
Det övergår i alla fall mitt förstånd hur inte bara vuxa människor utan också många unga kan vilja delta i
detta massmord.
Man utnyttjade två saker dessutom, dels valarnas starka flockkänsla men också det faktumet att de just på Färöarna söker mat på grunt vatten.
De intervjuade en medelålders man som var en av de ansvariga för jakten och han berättade helt kallt om det här, hur valen dör på två minuter och att det skulle vara snabbt och smärtfritt.
Har sådana människor någon aning om vilka komplexa band som finns i en flock ?
Och exakt vad rättfärdigar det här handlandet med valar som försöker fly och ropar i panik? 
Jag skulle inte vilja dra det så långt men flocken är ju valarnas motsvarighet till familj.
Tänk er själva att bli ihopfösta och kallblodigt dödade..nej ursch nu går det verkligen kalla kårar längs min rygg.
Så nej jag vet inte om jag kommer att ha någon större lust att se resten..det skulle vara för att jag vet att Sea Shepereds försöker ändra på det här händelseförloppet.
Det är inget som går över en natt och det krävs att omvärlden också reagerar för att det ska kunna göras mer så man kan stoppa det av blodet rödfärgade vattnet från att flyta.
Om ni vill läsa mer om det här och är rätt så bra på engelska så gå då gärna in på http://www.seashepherd.org/ som är Sea Shepered officiella hemsida där det finns mer material och information om hur du kan stödja dem bland annat genom donationer m.m

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0