Goddagens

Goddagens på er allihopa.
Tänkte att jag skulle skriva några små rader här idag med.
Klev upp vid kl 7 imorse för att äta frukost, göra mig iordning och sätta mig på tåget mot Umeå för lite shopping.
Vi hade det perfekta vädret och jag gav pappas lilla kompaktkamera en chans för mamma tyckte det var onödigt om jag skulle gå och släpa på systemkameran.
Så här i efterhand ångrar jag mig dock för det blev nästan inga bra bilder alls..visst några dugliga på håll men när jag zoomade med den blev det bara kornigt.
Nåja får råda bot på det en annan gång och ta med mig D60n, för det kan ju faktiskt bli fler turer.
Åt i alla fall en god holländsk chokladtårta på ett fik med anor från 1927, ja själva fiket alltså inte tårtan.
Sedan blev det lite stadsvandring och vi spanade in både den gamla,ståtliga kyrkan från 1892 och det praktfulla länsresidenset.
På väg tillbaka blev det lunch på Frasses också passerades en rad butiker och det blev ett par inköp men jag tror ändå det var mamma som fyndade mest av oss* skratt*
Själv köpte jag bara en flaska för pumptvål eftersom jag behöver en sådan(flaskorna tvålen säljs i är ju oftast inte så dekorativa) också blev det ett överdrag till en prydnadskudde med marintema på , såklart typiskt i min stil.Fast det var egentligen också bara bra för jag har letat efter ett sådant till min lägenhet så nu har jag det med.
Sedan var det dags för hemmåtfärd Äntligen kan jag säga för man var rätt slut efter en hel dag på stan. Visserligen hade man inte shoppat hela tiden men väl gått en massa. Det blir man ju också trött av. Passerade totalt både dit och hem nio stycken tunnlar och upplevde hur det slog lock för öronen men annars tyckte jag att det var både lätt och bekvämt att åka tåg. Synd bara att det ska vara så dyrt så det måste planeras lite i förväg. Man åker ju inte tio mil direkt bara sådär utan vidare.






Den vackra stadskyrkan i Umeå.Uppförd mellan åren 1892 och 1894 i nygotisk stil.
Att Umeå har varit en stad där hästen har stått i centrum märks 
fortfarande, inte minst på Nya Konditoriet där denna vackra
spegel finns.Visserligen kanske det inte förekommer så många "riktiga" hubertsjakter längre och ridskolan
har flyttat från centrum ut på Hippologum men fortfarande går det att hitta spåren om man letar lite.
 
Alla dessa stiliga gamla hus...här läroverket som ser ut lite som en borg för sig.
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0