Mer fakta

För er som vill lärs er ännu lite mer om modellhästarna och den underbara välden så finns det massor av olika
märken.Även om Schleich,Papao och Safari mer kan klassas som leksaker så är de samtidigt så detaljerade och fina att de lika väl kan stå som prydnad i ett vitrinskåp men de kommer långt ifrån upp i samma klass som något av de mer kända märkena inom riktiga samlarkretsar.
Till dessa räknas vanligen Breyer som jag redan nämnt, Peter Stone(som jag har några av med) och Hagen Renaker som är känt för sina livfulla skulpturer i porslin. De andra två är gjorda av en sorts hård,formbar plastliknande massa.I båda fallen så finns många grundmodeller som vanligen målas för hand av olika konstnärer. På så vis blir varje häst unik och ingen kanske är riktigt den andra lik.
Breyer är den största av de två och hästarna finns i olika storlekar mini whinnies som är den allra minsta,stablemates, classic också upp till den största storleken traditional som de flesta av mina hästar är i.
De har en mankhöjd på omkring 20-25 centimeter och en längd från svans till mule på drygt detsamma.
Nej det är verkligen inga små pjäser man ska få plats med*skratt* men de är väl värda sitt pris.
Vad en modellhäst kostar?
De kan kosta allt från 50 kr för de billigaste till tusentals kronor beroende på modell, vem som har målat osv.
Hobbyn är som allra störst i USA,England och Tyskland medan den aldrig har slagit igenom riktigt här i Svergie men en liten orsak tror jag kan vara det höga priset som klassmodellerna oftast ligger på.
Är man riktigt intresserad av att börja samla så kan jag varmt rekomendera att ni registerar era hästar hos http://www.modellhastar.se/ och går med i föreningen.
På sidan finns mer utförlig information om alla förkortningar som snurrar runt i världen av modellhästar men det är inget jag tänker tråka ut er med totalt här.
Utan jag skriver mer bara en sammanfattning om hobbyn men jag kommer att lägga upp bilder så ni får se vad jag ar som prydnader hemma.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0